A ChatGPT megjelenése jelentősen felforgatta a mindennapjainkat. Egyszerűbbé vált például egy e-mail vagy egy önéletrajz megírása, új nyelvek tanulása és még sok más, gyakran számunkra unalmas feladatot képesek ellátni a generatív chatbotok.
Szakértők szerint
egy valódi technológiai robbanásnak vagyunk szemtanúi, így nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia szép lassan valamennyi iparágba befolyik – és ez a turizmussal sincs másképp.
Mint ahogy általában, a kezdetek az MI és a turizmus szorosabb kapcsolatában nem voltak zökkenőmentesek. Ahogyan a CNBC is megírta, egy konkrét utazás megkereséséhez folyamatosan frissített információkra lenne szükségünk, például azzal kapcsolatban, hogy milyen utazásokra van lehetőségünk jelentkezni, vagy van-e még szabad férőhely. Azonban a ChatGPT 3.5-ös, ingyenes verziója erre nem képes, hiszen nem az internetről gyűjti be az információt, hanem egy saját adatbázisból – amelybe csupán 2021 novemberéig vannak betáplálva az adatok.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a mesterséges intelligenciával nem csupán chatbot formájában találkozhatunk. Gondoljunk csak arra, amikor rákeresünk az interneten például egy porszívóra, majd egy hétig porszívóreklámokat dobálnak fel a közösségimédia-felületeink. Ez szintén az MI-nek köszönhető.
A mesterséges intelligenciát a vállalati működés optimalizálására is használják, az utazók viszont nem mindig vannak ennek tudatában. A légitársaságok például arra használják, hogy megjósolják, hány utas fogja törölni vagy lemondani a járatát.
Ezzel a jelenséggel azonban nem csupán a közösségi médiában találkozhatunk, hanem többek között a Booking.com-on is. Kereséseink alapján mesterséges intelligencia segítségével kapunk személyre szabott ajánlatokat az oldalon – ezt a technológiát az említett platform közel egy évtizede használja, így elmondhatjuk, hogy az MI nem is akkora újdonság ebben az iparágban. Azonban a közeljövőben ennél látványosabb felhasználására is számíthatunk.
Beépül a ChatGPT, az új személyi asszisztensünk
A Bookings.com platformja nemrég egy blogbejegyzésben bejelentette, hogy weboldalukba beépítik a ChatGPT-t. A közlemény a chatbotot „virtuális utazási asszisztensként” írja le, amellyel nemsokára beszélgetést folytathatunk a platformon.